Vážení rodiče,
větší část II. pololetí tohoto školního roku byla poznamenána uzavřením škol v souvislosti s koronavirem, které přišlo jako blesk z čistého nebe. Nikdo z nás na tuto situaci nebyl připraven, nikdo nevěděl, co bude dál a jak dlouho to bude trvat.
Začátek období byl těžký, plný zmatků. Informace přicházely se zpožděním, veřejnost byla často lépe informována než my oficiální cestou. Stejně tak postupně uvolňovaná opatření nebyla jednoznačná. To, co nejdříve bylo striktně zakázáno, bylo později možné a naopak.
Ve 4. týdnu uzavření školy jsme byli osloveni Českou školní inspekcí, abychom se vyjádřili, jak jsme nastavili výuku, zpětnou vazbu, jak předáváme učivo a informace žákům i rodičům. Následně jsme byli vybráni z tisícovky škol k podpoře on-line výuky ze strany MŠMT. Podpora však spočívala v přeposlání odkazů na webináře Microsoftu. Mezitím jsem však již sama oslovila místní firmu, která by nám pomohla se zorientovat v nabízených platformách pro on-line výuku. Jednu z nich jsme vybrali a začali pracovat na zavedení do reality. Registrace školy byla zavedena za 10 minut, ale propojení se sítí školy trvalo 3 týdny. V současnosti se zaučují vyučující, abychom byli schopni v případě dalšího výpadku zareagovat okamžitě, a také začneme žáky po nástupu do školy v září s tímto systémem seznamovat.
Učitelé využili období k zavedení výuky různými způsoby, podle vlastních možností. Sice MŠMT ve své vizi do roku 2030 má digitální vzdělávání, ale žádné konkrétní kroky jsem za dobu téměř 2 let, kdy jsem ve funkci, nepozorovala. Učitelé nejsou v současnosti vybaveni pracovními notebooky, technické vybavení školy prochází postupným obnovováním. Také nás čeká vzdělávání pedagogů v oblasti digitální gramotnosti. Větší investice znamená pro školu zapojit se do nějakého projektu, nebo očekávat podporu sponzora, která v této chvíli jistě bude poměrně složitá. Už loňská investice do nového serveru byla finančně velmi náročná.
Někteří rodiče našich žáků ocenili přehlednost předávaných úkolů a informací. Někteří žáci a jejich rodiče by jistě uvítali on-line výuku, někteří naopak nemají vybavení, stálé připojení k internetu (který byl přetížený). Také při více dětech v rodině a home-office rodičů je problém zorganizovat výuku u jednoho počítače. Některým žákům jsme úkoly tiskli a žáci si je vyzvedávali ve škole. Podobně to bylo i s vyzvedáváním opravených prací.
V době nouzového stavu učitelé pracovali z domova. I v této době ale byli někteří současně rodiči, museli tak zajistit výuku i svých dětí, postarat se o chod domácnosti, rodiče a prarodiče, hlídání svých dětí (tak jako většina z vás). Všichni učitelé současně byli k zastižení na pracovních e-mailech, aby mohli i na dálku pomoci. Nutné případy jsme vyřizovali každý den, bez ohledu na úřední dny a hodiny. Nikdy však nelze všem vyhovět. Po bitvě je každý králem. My i vy dnes víme, co se mohlo udělat jinak. Každému vyhovuje něco jiného a my jsme se snažili vyhovět podle svého nejlepšího svědomí. Vždy jsme hledali různé možnosti vzhledem k situaci, která se během dnů měnila.
Uvolňovaná opatření nám od 11. května pustila do školy žáky 9. tříd, od 25. května žáky I. stupně, od 1. června zajišťujeme teplé obědy a od 8. června přijdou do školy žáci II. stupně. Celá situace je v našem případě komplikována nejen dodržováním hygienických opatření, doporučením podle Manuálu MŠMT, ale také uzavřením budovy I. stupně pro letní rekonstrukci. Za to se můžeme těšit na odpovídající hygienické zázemí a zrekonstruované prostory přízemí staré budovy. Věřte, že pro nástup žáků děláme maximum, abychom předešli případným nedorozuměním. I všem učitelům chybí kontakt se žáky, okamžitá zpětná vazba. Žáci i učitelé si vyzkoušeli učení na dálku a podle reakcí žáků se zdá, že se na výuku ve škole těší.
Pokud jste dočetli až sem, tak jsem velmi ráda. Letošní hodnocení žáků nebude vůbec jednoduché a nebude ani relevantní. MŠMT vydalo sice k hodnocení vyhlášku, které se máme držet, ale neřeší různé situace, které mohou nastat. Pokud žáci období koronavirové krize prolenošili, pravděpodobně i tak postoupí do dalšího ročníku, ale zde budou mít problémy v návaznosti učiva. Určitou část následujícího školního roku budeme muset věnovat určitě opakování a procvičení učiva na dálku, ale ti, co nedělali téměř nic, to budou mít velmi obtížné. Při hodnocení budeme přihlížet k hodnocení za I. pololetí, ke známkám, které stihli žáci ve II. pololetí získat a k plnění aktivit v době distančního vzdělávání.
Děkuji všem rodičům, kteří se věnovali svým dětem, pomáhali jim při práci, kontrolovali odesílání úkolů a spolupracovali se školou.
Přeji vám všem pevné zdraví, hodně sil do posledního měsíce vzdělávání a klidné prázdniny k načerpání sil do nového školního roku!
Mgr. Pavlína Vomáčková